Een verzakking door buikspieroefeningen?

Urineverlies door buikspieroefeningen?

Hoe kun je last krijgen van een verzakking, of van urineverlies, terwijl je je buikspieren traint?

Als buikspieren correct aanspannen, trekken de spieren samen en wordt je buik platter. Achter je buikspieren bevindt zich je buikholte. Aan de bovenkant wordt die holte afgesloten door het middenrif, de ademhalingsspier, aan de onderzijde door de bekkenbodemspieren. (Zie plaatje)

Plaatje buikholte met bekkenbodem, rug en middenrif.

In de buikholte bevinden zich allerlei organen, met een zeker volume/grootte. Als de buikspieren worden aangespannen wordt de druk in de buikholte hoger. Die druk moet ergens naar toe.
Als je op het moment van je buikspieren aanspannen, je bekkenbodemspieren niet of niet goed aanspant, wordt de inhoud van je buik naar beneden gedrukt. Houd je bij de oefeningen je adem in, dan verhoogt de druk nog meer. Vergelijk het met het knijpen in een tube. Als er geen dop op zit, komt de inhoud van de tube naar buiten.

Dit kan uiteindelijk leiden tot een verzakking, aambeien (bij krachtsporters!) en/of urineverlies.

 

De blaas en de bekkenbodem. Effect buikdruk

Bij de instructies voor buikspieroefeningen wordt zelden aandacht besteed aan de bekkenbodem. Hij wordt überhaupt niet genoemd, denk aan de buikspierkwartiertjes op de sportschool, of hij wordt vaag omschreven: “plas ophouden” of “ zitbotjes naar elkaar toe”, zoals bij Pilates. De ademhaling wordt wat vaker benoemd. Het uitademen tijdens de buikdrukverhoging is van belang omdat je daarmee “ de druk van de ketel” haalt.

Problemen als urineverlies en een verzakking zijn te voorkomen door te leren hoe je je bekkenbodem – en buikspieren samen kunt laten werken, gecombineerd met de ademhaling. Buikspieren zijn eenvoudig observeerbaar, de ademhaling is goed waar te nemen. De bekkenbodemspieren juist niet. Dat kan alleen een bekkenfysiotherapeut onderzoeken.

Na een bevalling bijvoorbeeld, zijn je bekkenbodemspieren absoluut veranderd. Kracht, stevigheid zijn afgenomen en de aansturing is verminderd. Meestal spant je bekkenbodem vanzelf aan als je je buikspieren aanspant. Dit is niet meer standaard het geval na een bevalling.

De bekkenfysiotherapeut kan je bekkenbodemspieren onderzoeken en vaststellen hoe de functie is. Dan kun je onder begeleiding leren hoe je je bekkenbodem kunt trainen, en vervolgens hoe je de combinatie bekkenbodem- buik kunt maken. Dat kun je weer toepassen in je dagelijkse leven en bij het sporten.

(De bekkenbodemspieren vormen de beweeglijke bodem van het bekken. Je kunt er inderdaad je plas mee ophouden, maar ook bijvoorbeeld je vagina sluiten, je ballen optrekken, een windje binnenhouden. Het aan- of ontspannen van je bekkenbodem is van buitenaf niet te zien. Die bevindt zich immers tussen je benen en billen. Ze vormen je kruis.)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *